Links d'interès

  • Joana Raspall. Poesia infantil i juvenil
El meu món de poesia (2011).
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=19335

Com el plomissol. Poemes i faules (1998).
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=12510

El mal vent (1994).
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=12519




  • Què Qui Com: Aprendre a escriure. (TV3, 2013)
  •  



La Gal·la, una nena de 4 anys, comença a aprendre a escriure. El seu pare, el reporter Pere Renom, en fa el seguiment durant 7 mesos i grava el seu progrés en la identificació de síl·labes, dels fonemes i la seva representació en grafemes.

Les idees principals d’aquest reportatge són les següents:
-          Per aprendre un idioma cal reconèixer una sèrie de sons, el que anomenem tira fònica. Al cervell hi ha emmagatzemats tots aquests sons que ens permeten reconèixer les paraules. Saber escriure és traslladar aquests sons a lletres.
-          Entre els 4 i els 7 anys s’aprèn a escriure. L’escriptura és un procés massa complex per aprendre’l per imitació.
-          Per escriure cal tenir una bona coordinació de la motricitat fina, el cervell en un estat evolutiu suficientment madur i un bon nivell de llenguatge oral.
-          Per aprendre a escriure cal donar valor a les grafies: tenir consciència dels sons que formen les paraules i a quina lletra es corresponen (funció alfabetitzadora). Per això, en el procés de l’escriptura els infants comencen a descobrir que la tira fònica es pot descomposar en paraules – síl·labes – fonemes.
-          En aquest aprenentatge, la combinació consonant – vocal és la més fàcil, seguida de la vocal – consonant, i finalment la consonant – vocal – consonant, que és la més difícil.
-          Quan un/a nen/a aprèn a parlar, primer sent la tira fònica. Després relaciona els objectes amb un so (paraula). Posteriorment, els sons bàsics (lletres) s’associen amb un dibuix. És en aquest moment quan comença el procés d’aprendre a escriure.
-          Actualment, els infants aprenen a escriure amb el que s’anomena “escriptura natural”, que consisteix en escriure la tira fònica tal com els hi sona.
-          A l’escola, el nen inicia aquest aprenentatge començant per aprendre a escriure el seu nom, després el nom dels nens/es de la classe, el nom de l’escola, el dels dies de la setmana, etc.
-          Les etapes de l’escriptura són: precaligràfica (5 anys), caligràfica (10 anys) i postcligràfica (12 anys) que és en la que es personalitza la lletra. El tipus de lletra que farà persona estarà condicionada per la cultura, l’herència genètica i per la personalització que en farà.





CONTES VIRTUALS


Sara Iglesias


"Todo el mundo va" de Émile Jadoul



 "Veo, veo ¿un ratón?" de Guido Van Genechten





Rondorín

Rondorín ens explica el conte de “La rateta que escombrava l’escaleta” amb una escenificació diferent





Teresa Corchete

"El Gallo Kirico"







No hay comentarios:

Publicar un comentario