- Joana Raspall. Poesia infantil i juvenil
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=19335
Com el plomissol. Poemes i faules (1998).
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=12510
El mal vent (1994).
http://www.escriptors.cat/autors/raspallj/obra.php?id_publi=12519
- Què Qui Com: Aprendre a escriure. (TV3, 2013)
La Gal·la, una nena de 4 anys, comença a aprendre a escriure. El seu pare, el reporter Pere Renom, en fa el seguiment durant 7 mesos i grava el seu progrés en la identificació de síl·labes, dels fonemes i la seva representació en grafemes.
Les
idees principals d’aquest reportatge són les següents:
-
Per
aprendre un idioma cal reconèixer una sèrie de sons, el que anomenem tira
fònica. Al cervell hi ha emmagatzemats tots aquests sons que ens permeten
reconèixer les paraules. Saber escriure és traslladar aquests sons a lletres.
-
Entre els 4
i els 7 anys s’aprèn a escriure. L’escriptura és un procés massa complex per
aprendre’l per imitació.
-
Per escriure
cal tenir una bona coordinació de la motricitat fina, el cervell en un estat evolutiu
suficientment madur i un bon nivell de llenguatge oral.
-
Per aprendre
a escriure cal donar valor a les grafies: tenir consciència dels sons que
formen les paraules i a quina lletra es corresponen (funció alfabetitzadora).
Per això, en el procés de l’escriptura els infants comencen a descobrir que la
tira fònica es pot descomposar en paraules – síl·labes – fonemes.
-
En
aquest aprenentatge, la combinació consonant – vocal és la més fàcil, seguida
de la vocal – consonant, i finalment la consonant – vocal – consonant, que és
la més difícil.
-
Quan
un/a nen/a aprèn a parlar, primer sent la tira fònica. Després relaciona els
objectes amb un so (paraula). Posteriorment, els sons bàsics (lletres)
s’associen amb un dibuix. És en aquest moment quan comença el procés d’aprendre
a escriure.
-
Actualment,
els infants aprenen a escriure amb el que s’anomena “escriptura natural”, que
consisteix en escriure la tira fònica tal com els hi sona.
-
A
l’escola, el nen inicia aquest aprenentatge començant per aprendre a escriure
el seu nom, després el nom dels nens/es de la classe, el nom de l’escola, el
dels dies de la setmana, etc.
-
Les
etapes de l’escriptura són: precaligràfica (5 anys), caligràfica (10 anys) i
postcligràfica (12 anys) que és en la que es personalitza la lletra. El tipus
de lletra que farà persona estarà condicionada per la cultura, l’herència
genètica i per la personalització que en farà.
CONTES
VIRTUALS
Sara Iglesias
"Todo el mundo va" de Émile
Jadoul
"Veo, veo ¿un ratón?" de Guido Van
Genechten
Rondorín
Rondorín ens explica
el conte de “La rateta que escombrava l’escaleta” amb una escenificació diferent
Teresa Corchete
"El Gallo Kirico"
No hay comentarios:
Publicar un comentario